Szkoła Podstawowa im. Leopolda Węgrzynowicza

nr 113 w Krakowie

Wycieczka do Wieliczki.

Poznajemy nasz kraj - podtrzymujemy tradycje patrona naszej szkoły Leopolda Węgrzynowicza

W dniu 15 listopada - w sobotę rano, klasy trzecie Szkoły Podstawowej 113 w Krakowie wyruszyły na wycieczkę do podziemnej krainy w poszukiwaniu skarbów. Naszym celem było po pierwsze dotarcie do Wieliczki, a po drugie penetrowanie licznych zakamarków w tej najstarszej w Polsce kopalni soli.
Na tym wędrownym szlaku towarzyszył nam przewodnik, który przekazywał bardzo ciekawe i ważne informacje o historii Kopalni Soli w Wieliczce. Na trasie naszej wędrówki spotkaliśmy postacie zasłużone dla naszej Ojczyzny, żyjące w odległej i nieco bliższej przeszłości. Wspaniałe rzeźby artystów wykonane z soli przedstawiały między innymi: świętą Królową Kingę, Mikołaja Kopernika, króla Kazimierza Wielkiego, marszałka Józefa Piłsudskiego, generała Józefa Hallera, papieża Jana Pawła II.
Wszyscy podziwiali trud pracy wykonywanej przez górników utrwalony
w prezentowanych "figuralnych" scenkach. Zaciekawiły nas także okazy prezentowane
w podziemnym muzeum.
W najpiękniejszej kaplicy poświęconej świętej Kindze najpierw pomodliliśmy się przed ołtarzem, a później mogliśmy podziwiać piękne płaskorzeźby, które utrwaliły sceny z życia Pana Jezusa. Nasz pobyt w tym uświęconym miejscu został utrwalony przez miejscowego fotografa. Każdy z nas będzie mógł zakupić zrobione tutaj pamiątkowe zdjęcie.
Wędrując podziemnymi korytarzami, zwiedzając kolejne komory obserwowaliśmy powstałe przez różne procesy stalaktyty i stalagmity oraz tzw. "kalafiory" - wszystkie oglądane formy z soli miały bardzo interesujące kształty i barwy. Najbardziej ucieszył nas wizerunek smoka, który niezwykle przypomina nasze szkolne logo. Wylęgarnia smoków była wyjątkowo okazała! Dlatego jesteśmy pewni, że nie zabraknie ich na uczniowskich mundurkach. Wszystkie opisane relacje widoczne są na załączonej, bogatej dokumentacji fotograficznej naszej strony internetowej: www.sp113.ovh.org
Na straży kopalnianych skarbów stał Skarbnik, który w pięknym stroju przechadzał się korytarzami, z serdecznym uśmiechem witając kolejne grupy turystów.
Aby nie zabrakło nam sił, na trasie zwiedzania mieliśmy również czas na zjedzenie posiłku. Niektórzy zafundowali sobie pyszne łakocie, co można stwierdzić oglądając załączone zdjęcia.
Jak jest wycieczka to wiadomo muszą być także pamiątki, w które zaopatrzyli się prawie wszyscy uczestnicy wyprawy. Sklepów na trasie nie brakowało! Należało jedynie dobrze liczyć i podejmować właściwe decyzje co do zakupów.
Pod koniec czekała na nas jeszcze jedna niespodzianka - wyjazd z kopalni na powierzchnię górniczą, szybką windą. Na szczęście wszyscy wykazali odwagę i sprostali zadaniu, dlatego w komplecie cali i zdrowi wracaliśmy autobusem do Krakowa.
Mamy nadzieję, że kolejne wyprawy będą równie udane i zagospodarują w atrakcyjny sposób, nasz wolny czas!

Opracowała Renata Kubica
wychowawczyni klasy 3 " a"